Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Tre slipade nyheter från Calvin Klein

Anders Modig träffar Carlo Giordanetti, president för CK Watches and Jewellery för att prata om det tjugoåriga märkets nutid och framtid, samthur Chief Creative Officer Raf Simons, som lämnat Dior för Calvin Klein, kommer att utveckla klockorna.

Anders Modig  |  Publicerad 2017-07-28 16:58  |  Lästid: 4 minuter

Carlo Giordanetti är president för CK Watches and Jewellery, och Creative Director för Swatch.

Foto: Jerome Karsenti

CK Watches har i år funnits i tjugo år, vad skiljer er från andra märken?

– CK är annorlunda eftersom vi är ett klock- och juvelmärke (juvelerna har funnits sedan 2004, red’s anm.). Detta gör oss starkare som modemärke, eftersom juveler är mer säsongsbetonade än klockor. Dessutom är vi Swiss Made, vilket är ovanligt bland modeklockor.

Varför Swiss Made viktigt?

– Det är precis som mode made in Italy eller denim made in Japan. Om du förstår kvalitet så förstår du att Swiss Made är en extremt relevant tillgång på marknader som ställer allt större krav, det är ett starkt kort att spela som handlar om kvalitet, design och långvarighet.

CK City har i år försetts med färgade urtavlor.

Är inte långvarighet en paradox i modevärlden?

– CK har en tidlös stil med minimalism, renhet, relativt lite färg. Visst, vi är en del av modesystemet, men vi har färre edgy, säsongsbetonade produkter än de flesta konkurrenterna. Men detta kan förändras. Nu tar vi ett fantastiskt steg framåt med Raf Simons som kom till oss i augusti 2016. Han kommer att förändra märkets framtid med en väldigt klar vision, som också innefattar klockorna. Det var en av anledningarna till att han lämnade Dior, eftersom han ville ha en 360° kreativ vision.

Hur påverkar det klockorna?

– Raf älskar klockor, han förstår produkten – att vara crazy bara för att vara crazy, eller att göra något säsongsbetonat bara för att vara säsongsbetonad är inte intressant i klockvärlden.

Vilka är de viktigaste trenderna för er 2017?

– Bland andra rostfritt stål och transparens som en del av design. Eftersom vi är ett minamilistiskt märke så har vi inte galna dekorationer, men när det gäller ytor och hur man behandlar ytor, då blir vi intressanta. Vi jobbar mycket med 2-tone (metall med två olika färger, red anm.), med olika slipningar som solslipade urtavlor, och vi har lite mer färg än tidigare.

CK minimal med den ikoniska loggan och passande armband är exempel på årets kombination med färgerna gult guld och svart.

Ni jobbar också med PVD med samma färg som gult guld.

– Roséguld är fortfarande starkt, men ja – gult guld kommer tillbaka. I vårt fall är det lite komplicerat, eftersom gult guld har en stark traditionell koppling. Därför blandar vi det med svart, och små budskap som ”love” och ”eternity”, vilka är en del av CK:s språk.

 Era blanka guldtoner skiljer sig från många andra matta, borstade guldklockor jag sett 2017.

– Ja, jag tror inte på den typen av produkter. För mig är matt, gult guld extremt nischat, en produkt som kan fungera på en nordlig, sofistikerad elegant marknad som i Hamburg eller kanske i Skandinavien. I övriga världen väljer folk gult guld just för att det har en skinande ton som gör dig vackrare.

CK Boost, Minimal och Chrono.

Nämn tre viktiga klockmodeller 2017?

– Vi gör City första gången i färg och med många olika slipningar på urtavlan som reflekterar ljuset på intressanta sätt. Boost har vi försett med en tvådelad urtavla med olika slipningar och blå, gröna och röda index. Minimal, modellen med loggan gör vi både med olika starka färger och i en variant som är black on black, sistnämnda landar i en gråzon mellan ett designobjekt och ett instrument som ger dig tiden.

På Giardonettis egen handled sitter en CK Boost med blå index.

 

Vad kostar CK-klockor?

– Vi har en väldigt demokratisk prissättning. De flesta klockorna kostar 1 500-2 500 kronor, och den dyraste, Chrono, kostar ungefär 3,000 kronor

CK Chrono är den dyraste modellen.

En annan handledstrend – armband  – där män vissa män ser ut som överlastade julgranar, verkar fortsätta.

– Ja, tydligen. Det är överraskande. Jag trodde att det skulle vara något som kom och gick. Vi ser dock en skillnad – det är mest män som är 35 plus som kör julgransvarianten, medan de yngre söker färre och tunnare element i stil med våra unsiexarmband.

CK, både klockor och mode, är väldigt förknippat med loggan.

– Ja, vi har haft modellen Minimal sedan vi började för 20 år sedan, som har den ikoniska loggan och meshband i milanaise-stil. De flesta modellerna är i skinande rostfritt stål, men nu har vi också matt finish – den grå varianten är en storsäljare. Vi kommer att se en evolution inom hela CK, eftersom Raf vill städa upp – när han började här gick han igenom alla produkter och hittade 88 olika logotyper!

2017 är samtliga klockor i quartz?

– Ja, men vi kommer att lansera mekaniska ur 2018. Det blir en ny generation klockor, och vi kommer också se mer färg nästa år – det är en del av Rafs budskap.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2017-07-29 12:09