Tourbillon 1815 från A. Lange & Söhne
Emaljerade urtavlor är bra mycket mer komplicerade än det du minns från dina experiment på slöjden. Och när emalj, som på 1815 Tourbillon från A. Lange & Söhne, är kombinerat med komplikationer som stop-second zero reset och handgjord finish, börjar saliven rinna hos klockkonnässörerrna.
A. Lange & Söhne 1815 Tourbillon är den första tourbillon-klockan i kombination med stopp-sekund zero reset – sekunderna stannar och hoppar upp till tolvan när du drar ut kronan. Detta patenterades redan för fyra år sedan av A. Lange & Söhne, och i sommar presenterar den tyska kronjuvelen inom germanskt urmakeri för första gången 1815 Tourbillon med urtavla av vit emalj i en limiterad upplaga med 100 exemplar.
– De här intrikata mekanismerna är karaktäristiska för vår modesta approach till urmakeri, säger Anthony de Haas, produktutvecklingschef på A. Lange & Söhne i en pressrelease.
– De fungerar bakom kulisserna likt gömda hjälta” med ett enda syfte: Att förbättra klockans precision och funktion, fortsätter han.
Att göra en emaljurtavla tar flera dagar eftersom den måste brännas otaliga gånger. Dessutom är absolut renlighet superviktigt, eftersom minsta dammkorn kan skapa imperfektion i den släta ytan.
Att ha stoppsekund är inga konstigheter med ett modernt armbandsur, men 1815 Tourbillon är den första tourbillonklocka som har det. Anledningen är att det ansågs vara omögjligt att stoppa orons rörelse inuti tourbillon-buren. Men Lange lyckades lösa detta genom att skapa en V-formad bromsfjäder som klarar av att stoppa oron oavsett var i rotationen tourbillon-buren befinner sig. Kombinationen med Zero Reset gör att sekundvisaren likt när du nollställer en kronograf hoppar tillbaka till 12. Därmed blir det superenkelt att ställa klockan exakt – äntligen kan du verkligen utnyttja den ökade precision som en tourbillon medför. Skönhet, funktion, patenterade lösningar och ädla material i form av boettens platina kan bli din för cirka 2 miljoner kronor.