Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Swatch Group lämnar Baselworld

I dag kom beskedet som gör att världens största klock- och juvelmässa Baselworld inte längre är detsamma: Swatch Group lämnar Baselworld.

Anders Modig  |  Publicerad 2018-07-29 14:06  |  Lästid: 3 minuter

Det ökande antalet svenska klocksamlare som åker ner till Basel varje mars för att ta del av nyheterna, kommer nästa år möta ett mindre spelfält. Baselworlds största utställare Swatch Group, med 18 märken i klockindustrin som spänner från exklusiva Breguet, Blancpain och Glashütte Original över Omega och Longines till instegsmärken som Tissot och Swatch, lämnar Baselworld. Detta enligt ett uttalande av Swatch Groups Koncernchef Nick Hayek Jr i lördagens Neue Züricher Zeitung.

Bergets senaste kronograf visades upp under Baselworld 2018. Hur kommer nyheterna framöver att presenteras?

Vad som har varit världens viktigaste mässa för såväl klock- som juvelmärken och underleverantörer av alla de slag har de senaste åren tagit mycket stryk vad gäller antalet utställare. För tre år sedan var antalet cirka 2 000, och 2018 var antalet cirka 700. Så det är fortfarande världens största klockmässa, nu med Rolex, Chopard, Patek Philippe och LVMH (TAG Heuer, Hublot, Zenith och Bulgari) som ledande märken.

En stolt Glashütte Original-bärare vid ingången till Baselworld.

Baselworld har de senaste åren fått utstå mycken kritik över sin arrogans gentemot utställare och besökare. En återkommande kritik är att det saknas paneldiskussioner, workshops och andra forum som faktiskt driver industrin framåt, och ger besökare och utställare anledning att faktiskt geografiskt infinna sig. När det gäller beställningar kan ju de idag utföras med ett par knapptryck.

Att en stor del av Basels hotell- och restaurangnäring ökar priserna under mässan, samt att mässans organisation i åratal har dragits med historier om arrogans gentemot utställare hjälper i dagsläget inte till. Som independent-urmakaren Max Büsser uttryckte det när jag pratade med honom i höstas: ”Om inte Baselworld förbättrar sig så kan de bli nästa Kodak eller Nokia.”

Oris VD Rolf Studer är en av de som är kritiska till att mässan enligt honom inte kontaktat märket för att diskutera nya koncept. Dessutom har han svårt att förstå hur de arbetar under mässan.

– Vi är i Hall 1, bland alla stora utställare. Men mässans ledning har de senaste åren aldrig kommit på besök för att se att allt är OK, berättar han.

Oris Big Pointer Date.

Oris VD Rolf Studer önskar sig ett bättre samarbete med mässan. Foto: Florian Bärtschiger

Ett ytterligare independentmärke som numera är på SIHH i Genève beskriver skillnaden.

– Det är helt otroligt i Genève – allt bara funkar. I Basel var allting så tungrott, man var tvungen att betala extra på de redan extremt höga mässhyrorna för minsta kabel, och om det var något som inte fungerade så kunde man ringa och ringa till mäss-servicen, men ingen kom, beskriver Claude Greisler från Armin Strom.

Mässan som till 49 % ägs av kantoner kring Basel och Zürich lät för fem år sedan lyxrenovera mässan med en superarkitekt. Något som  Hayek inte är helt imponerad över. Som han uttryckte det i söndagens NZZ:
– Vi är inte här för att amortera en ny, dyr mässhall av Herzog & deMeuron.

Det är i dagsläget inte klart om Swatch Group kommer att ha en egen mässa. En trolig variant är dock att de kommer att utnyttja sina snart färdigbyggda, spektakulära lokaler i Biel Bienne, som är skapade av arkitekten Shigeru Ban.

Bulgari, som också medverkade på Dubai Watch Week, är fortfarande kvar på Baselworld.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2018-07-29 14:37