Sevenfriday släpper solglasögon
Ny teknik och retrofuturism i gyllene glasögon från schweiziska klockmärket Sevenfriday.
Sevenfriday har på fem år lyckats ta en plats i schweizisk och global popkultur med återförsäljare i 90 länder, inklusive en handfull i Sverige. Tänk typ Red Bull, fast fyrkantiga klockor – och ett fokus på konserter, graffitti, actionsporter, racing och en jävla massa skoj, helt enkelt. Klockorna är designade i Schweiz, och har automatiska mekaniska urverk, vilket gör priserna rimliga för de iögonfallande retro-futuristiska designerna som emellanåt är iklädda bjärta hipsterfärger. Vi pratar cirka 10 000–15 000 kronor.
I sommar släppte man sin första solglasögon-kollektion, som liksom klockorna nyskapande samtidigt som man flirtar med en industriell hipsterretro-romantik och blandade material i form av acetat, bronsfärgad metall och läder – och ett nfc-chip, som via Android-app bevisar att glasögonen är autentiska.. Solglasögon-modellen INS 2/02 Goldeneyes Off-Series går loss på cirka 2 500 kronor.