Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Så lyckas Richard Mille sälja sina extrema klockor för miljoner

Café snackar klockor med grundaren av 15-årsjublierande Richard Mille.

Anders Modig  |  Publicerad 2016-01-26 10:39  |  Lästid: 3 minuter

 

Luc-Manago

Varför började du i klockindustrin?

– Svaret är jätteenkelt – jag kunde inte hitta den klocka jag ville ha, så jag bestämde mig för att skapa min egen. Visst, jag respekterar traditionellt urmakeri, men jag ville ha något mer samtida och cutting edge i form av design, material och koncept. Så det började bokstavligt talat med ett vitt papper och min fantasi, och strax därefter konsulterade jag professionella urmakare som hjälpte mig att realisera min passionerade dröm – och resten är historia.

Varför sponsrar så mång klockmärken – inklusive Richard Mille – segling och regattor nu för tiden?

– Ett av de största problemen som tidiga sjöfarare hade var vädret. Moln, regn och dimma gjorde att man inte kunde navigera efter stjärnorna med enklare instrument – under sådana förhållanden seglade man bokstavligt talat blind på det öppna havet. Så att skapa precisa, pålitliga klockor (red: så kallade marinkronometrar) var en revolution – på sin tid var dessa klockor lika revolutionära som den första datorn på 1900-talet! Plötsligt öppnade både universum och de sju världshaven sina dörrar för att låta sig upptäckas och kartläggas. Med andra ord så är länken mellan navigation och urmakeri en del av vår historia. Jag har varit involverad i segling sedan 2009 då jag sponsrade Malaysias Monsoon Cup, så för mig är det inget nytt. Och med segling är det som med bilracing med vintage-bilar – en vänlig och tävlingsmässig atmosfär med passionerade människor. Många av mina klockor känner sig hemma under vattenytan, och jag beundrar utvecklingen av segelbåtsdesign – deras ständiga jakt på aerodynamisk performance och lätta, tåliga material påminner mycket om urmakeri.

Vad är länken mellan dina klockor och vintage-bilar – ett annat av dina intressen?

– Gamla och moderna sportbilar och armbandsur är maskiner som måste fungera väldigt exakt under stressiga omständigheter. Den enda skillnaden är storleken. När det gäller design och ingenjörskonst är klockor och sportbilar extremt lika – de inspirerar varandra. 

Du är berömd för att ha brutit mot många regler i en traditionell klockvärld – inte minst när det gäller priser. Vilken är hemligheten för att få folk att betala miljontals kronor för vad som skulle kunna ses som onödiga objekt?

– Mina klockor är gjorda utan kompromisser, med nya material och koncept som aldrig tidigare använts i klockvärlden. Att jobba så är dyrt, och våra priser är exakt baserade på alla våra kostnader och vårt arbete. Du kan inte föreställa dig hur mycket tid och pengar som spenderas på detaljer, forskning och utveckling i mina klockor. Det är helt enkelt extremt dyrt att tillverka på den här nivån med sällsynta, nya urverk i de minsta upplagorna du kan tänka dig; våra klockor är extremt exklusiva och unika inom klockvärldens högsta tänkbara segment.

Tourbillon-RM-69 RM2015-RM011-FM10Y-NTPT_Ti_NTPT-5

www.richardmille.com

Dela på Facebook
Tweeta