Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

KLOCKOR MED FLYTANDE NANOTEKNIK FRÅN HYT

HYT har sex år på nacken. Med en ny creative director kommer nya spännande klockor från märket som har en unik timvisare i form av fluidic retrograde som löper ovan urtavlans yttre kant.

Anders Modig  |  Publicerad 2018-03-08 13:11  |  Lästid: 3 minuter

HYT H20

HYTs nya Creative director – François Nunez – har gjort ett stort hopp från Victorinox till ett nyskapande märke inom Haute Horlogerie.

– Tiden flyter, och det vill vi kommunicera med våra klockor.

H0, som på senare tid blivit väldigt populär i Japan – är 48,8 millimeter i diameter, likaså H2O, och Skull är 51 millimeter – så det är rejäla klockor vi pratar om.

HYT HO. Specialmodell släppt för Watches & Wonders 2018 i Miami.

Timmarna flyter i tunna kapillärer av borsilikatglas. Insidan har täckts med ett skikt på nanonivå som gör det möjligt för två vätskor – en färgad och en transparent – att pumpas mellan de små bälgarna, som också har en termisk kompensator så att vätskorna inte expanderar eller kontraherar. Det tjusiga I kråksången för klassiska klockälskare är att “det hele” drivs av ett mekaniskt, handuppdraget urverk som också försetts med klassiska dekorationer för urmakeri av högsta klass – spana till exempel in Côtes de Genève (de slipade ränderna) och de avfasade kanterna på bryggorna, ett handarbete som kräver otaliga timmar.

HYT Skull RedEye.

HYT-klockor har funnits i sex år. De första åren var knepiga, eftersom den helt nya tekniken gav oväntade problem.

– Jag erkänner att HYT hade många barnsjukdomar. Men nu har vi löst problemen – det är 1 procent av klockorna som kommer tillbaka med något problem som vi måste fixa. Detta är en normal siffra för vanliga klockor också, hävdar Nunez, som ”förstår att det kommer ta tid att återvinna förtroendet”.

Notera slipningen på dödskallen på en av de nya Skull-varianterna som kommer senare i år.

Del av den nya taktiken för att öka försäljningen från 200 till 300 klockor per år är att kommunicera produkten som hjälte. Därför har man avslutat samarbeten med bland andra Axl Rose(!) Sedan handlar det naturligtvis också om nya produkter – min favorit är H20, vars genomskinliga glaskupa ger känslan av galen vetenskapsman.

– Produkten är hjälten! Sedan kan man lägga till lite makeup i form av marknadsföring och blabla, men till syvende og sidst är produkten hjälten – och det är det vi vill visa!

HYTs klockor är exakta, men timvisarens vätskebaserade show gör att HYT inte handlar om det matematiska tvånget som alltför ofta kommer med tid. Speciellt inte Skull, som helt har gjort sig av med diktatoriska, spetsiga visare.

HYT vill med sina klockor ge känslan av att “tid är nu”.

– Vilket är något som din telefon inte kan göra, säger Nunez, som under sina 30 år i klockindustrin har varit frustrerad över att industrin ständigt blickar bakåt in i arkiven i stället för att se framåt.

– Därför är det spännande att nu vara en del av HYT, ett av få märken som blickar in i framtiden.

Bakboetten på HYT Skull RedEye.

HYT H20 med Nunez i bakgrunden.

Dela på Facebook
Tweeta