Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

IWC:s VD: ”Ingen behöver en mekanisk lyxklocka”

IWC:s VD Christopher Grainger-Herr ger sin syn på klockor, varför de ändå spelar en viktig roll på många plan, och hur sociala medier har fullständigt förändrat klockindustrin.

Anders Modig  |  Publicerad 2018-09-04 16:35  |  Lästid: 4 minuter

IW393101, en av årets mest avancerade klockor från IWC, blir din 1 097 000 kronor.

– Ingen behöver en mekanisk lyxklocka för att säga exakt vad klockan är exakt. Men känslan av en klocka, vad den betyder, symboliken, vad en klocka gör för att uttrycka sig själv – klockor är gentlemen’s jewellery, säger IWC:s VD Christopher Grainger Herr.

När jag träffar honom på IWC:s nya fabrik är han iklädd grå, elegant tredelad kostym. Han sammanfattar IWC:s klockor med orden ”Robust och användarvänlig ingenjörskonst”, vare sig det handlar om enklare automatiska med endast tid och datum, eller evighetskalendern som visar rätt datum och månfas till år 2499.  I Sverige är Pilot och Aquatimer storsäljarna vid sidan av de andra familjerna Portugieser, Portofino, Da Vinci och Ingenieur. I år tillkom dessutom 2018 års jubileumskollektion som firar att märket funnits 150 år.

Christophe håller formen bland annat med cykling.

– När man skapar och marknadsför icke-essentiella produkter så handlar allt om känslan som du kan skapa runt produkterna. När den essentiella funktionen upphör att existera så blir det en emotionell produkt, ett emotionellt köp.

Hur bygger man den känslan?

– Att vi har allt i Schweiz är speciellt. Tänk på allt vi inte har klarat av i Europa – vi har ett par stora techföretag – resten finns i Kina och i USA. Vad har vi att erbjuda från Europa? Vi har smak, hantverk och historia – och här på IWC kan vi dessutom erbjuda hela kedjan i kreationen på en enda ort – om vi inte spelar det kortet så är vi dumma. Vi måste spela det kortet, eftersom vi kommer absolut inte tävla i mikrochips.

Den nya fabriken som förvandlar metallstänger till lyxklockor.

Varför är det viktigt?

– Det handlar om ett kulturarv – att bevara kunskaperna som finns i klockindustrin. Annars förlorar man kunskap väldigt fort. Det kan 5 år att tappa kunskaperna, som funnits i tiotals eller hundratals år. Därför har IWC även egna utbildningar i allt från urmakare till polymekaniker och ingenjörer.

Pilotkollektionen startar med IW327007, som kostar 47 000 kronor.

Förut presenterades alla nya modeller en gång om året, men nu släpper ni nya modeller varje månad. Hur kommer det sig?

– Internet. Förut var all kommunikation enkelriktad och distributionen skedde via grossister. Nu kan vi med sociala medier föra en dialog direkt med våra slutkunder 365 dagar om året! Nu är interaktionen mellan oss och våra kunder mycket tajtare, de kan få feedback, vi kan bygga globala grupper där samlare i Nya Zeeland kan få kontakt med likasinnade i Brasilien … det är fantastiskt, och det var tidigare omöjligt. Nu kan vi nå ut på ett helt annat sätt. Men sociala medier ersätter inte seriös journalistik med ordentlig research som du får från print-publikationer.

Hur köper folk klockor idag?

– Kunderna vill ha olika möjligheter. Förr hade vi 2 kanaler – egna och multibrandbutiker – nu har vi 12–13 kanaler: en väldigt stark mix av egna butiker, egen e-butik (redan påbörjat i USA, planerad start för Europa i slutet av september), vi har försäljning via multi-brand-butiker, och via externa e-butiker. Vi har också viss försäljning via events. Och vi säger inte att det ena är bättre än det andra. Vissa kunder vill gå in i en butik och spendera fyra timmar och lära sig allt om märket, andra vill göra en beställning på tre minuter på mobilen när de är på flygplatsen och få klockan levererad nästa dag. Oavsett hur inköpet går till så vet vi att det oftast handlar om att kunden på olika vis kommer i kontakt med IWC 16-17 gånger innan de gör ett köp. Det kan vara via butiker, annonser, artiklar, reklamfilmer, events, mässor, et cetera.

Kronografen Ingenieur IW380802 kostar 88 000 kronor.

De senaste åren har det varit väldigt mycket snack om smart watches, hur påverkar det IWC, som ju ligger i ett helt annat prissegment?

– Vi har pågående forskningsprojekt, vi är självklart intresserade. Men hittills så finns inte de totalt nödvändiga funktionerna som gör att man inte kan leva utan en smart watch. Men vi får se vad som händer, till exempel med betalningar. Constant user identification är en annan intressant riktning. I vårt fall handlar det nog i slutändan om att bygga in en elektronisk funktion som man inte kan leva utan i armbandet, jag tror inte att det kommer påverka själva klockan. Men det hela bygger som sagt på att man verkligen hittar funktioner som är så viktiga plus att man kan göra det med en kvalitet som IWC kan stå för. Vi är inte där ännu. Så därför fokuserar vi på mekaniska klockor – robust, användarvänlig ingenjörskonst som kombinerar den senaste teknologin med mänskligt hantverk.

Flyback-kronografen Portugieser IW390507 blir din för 122 000 kronor.

Kronografen IW391024 kostar 58 400 kronor.

Dela på Facebook
Tweeta