Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

”Hollywood är viktigt för klockor”

IWC:s Creative Director Christian Knoop förklarar hur man som 150-årigt märke med produkter som tar 2-5 år från första skiss förhåller sig till mode och varför Hollywoodkändisar spelar roll.

Anders Modig  |  Publicerad 2018-09-25 10:08  |  Lästid: 3 minuter

 

Bradley Cooper är ansiktet i IWC:s kampanj.

En klocka kan vara mode för många. Vad är IWC:s förhållande till mode?

– En klocka kan vara ett fashion statement, men vi ser inte klockor som mode eftersom vi har helt andra cykler. Även om vi använder ett urverk som redan finns, så tar det två år från första skissen tills produkten finns på marknaden – så vi är för långsamma för att vara mode. Om vi dessutom ska tillverka ett nytt urverk så tar det fem eller tio år. Men även en tidlös klocka fungerar som en modeaccessoar, något du väljer in kombination med din outfit. Detta har blivit ännu vanligare med de senaste årens lekfulla armband, som tillåter galna armband att kombineras med väldigt klassiska klockor.

IW371446 Portugieser Automatic med Summerstrap IWIWE10926

IWC:s Creative Director Christian Knoop.

Som Creative Director är du designansvarig. Vilka är för dig de viktigaste designdetaljerna på en IWC-klocka?

Jag skulle vilja nämna tre saker:
– Eftersom många av våra produkter från början baserades på fickur så är våra klockor relativt stora.
– En ren design som kommer från vår historia att skapa så kallade tool watches, funktionella klockor som kan användas i professionella situationer.
– urtavlor med en grafisk purism som gör dem lätta att snabbt läsa av.

IWC Pilot 501005.

Vilken kollektion sammanfattar det bäst, tycker du?

– Svår fråga, men Pilot-kockorna har verkligen storleken, renheten, den grafiska tydligheten och en teknisk designapproach. Det är också den som går bäst i Skandinavien.

Vilka är de mest populära IWC-klockorna på andra ställen?

– Större, sportigare kollektioner som Aquatimer fungerar väldigt bra i USA, lite mindre och mjukare Portofino går väldigt bra i Asien. Gröna urtavlor fungerar väldigt bra i Asien och mellanöstern, men inte lika bra i Europa. Något som är stort över hela världen nu är blå urtavlor – vi har alltid haft blå urtavlor och varit en av trendsättarna för blå urtavlor – och sedan ett eller två år tillbaka har vi fler blå urtavlor än svarta, eftersom blå urtavlor är mer populära.

Blå urtavlor har gått om svarta i popularitet. Här Portofino 516407 med månfas och 8 dagars gångreserv.

Ni har bland annat låtit modefotografen Peter Lindbergh fotografera IWC-kändisar. Kommer ni att fortsätta med kändisspåret?

– Vi har en väldigt bra samling ambassadörer runt jorden – och alla var redan IWC-ägare när vi kontaktade dem, så det är inte så att vi bara väljer ut någon. Hollywood är viktigt för klockor, och ambassadörer fungerar som förebilder eftersom kunder verkligen håller koll på dem. Nu ska vi för första gången använda ambassadörer på ett mer direkt sätt i vår kommunikation, vilket börjar med en annonskampanj med Bradley Cooper.

Man behöver inte en mekanisk klocka nu när alla elektroniska lösningar finns.

– Det stämmer, men jag tror att det folk förväntar sig av en mekanisk klocka är att det är något som har bevisat lång livslängd. En smart watch kan inte tävla med en mekanisk klocka på grund av livslängden. Och telefonen… du får ju knappast din fars första iPhone som en present när du tagit examen. Men du kanske får din fars eller farfars första klocka. Som urmakare spelar vi med idén om ett långt liv, man kan känna smaken av evighet.

IWC Ingenieur 38092.

IWC Portugieser Chronograph Classic.

Dela på Facebook
Tweeta