Annons

Klockrent
Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Annons
 

Dubai Watch Week 2017

Arrangörerna bakom Dubai Watch Week gjorde det igen – de bevisade att en klockmässa kan både vara tillgänglig för allmänheten och göra så mycket mer än att bara visa upp klockor.

Singer Track 1 med det fantastiska urverket Agengraphe.

Finansdistriktet DIFC i Dubai, 16 november 2017. Ett lätt ökendamm sopas bort från glänsande gatstenar och fönsterputsare i gula uniformer hänger likt minions på kringliggande skyskrapor, samtidigt som ett lätt sorl tar över kring det torg som för en vecka fått ett dussin eventtält som rymmer allt från urmakeri och klockutställningar till en liten scen för runda bordet-samtal. Människor från hela världen samlas, jag ser allt från korta kjolar och luftiga klänningar till eleganta kostymer, och jeans och t-shirt. Okej, jeans och t-shirt är undantagsfall – klockvärlden tenderar att samlas kring business casual – och i denna del av världen givetvis också kritvita dishdasha och nattsvarta abayas. De 30 graderna gör att jag gärna ställer mig i skuggan när jag är utanför de luftkonditionerade tälten – men det är också maxtemperaturen under den här tiden på året, vilket gör det hela extremt njutbart när jag tänker på novemberrusket i Europa.

Annons

Melika Yazdjerdi och Abdulhamied Ahmed Seddiqi.

– Det är tredje gången vi arrangerar Dubai Watch Week, och äntligen har det den storleken vi vill ha, säger marknadschefen Melika Yazdjerdi, som jobbar för arrangören Ahmed Seddiqi & Sons, regionens otvivelaktigt viktigaste klockaktör med över 70 butiker och ett imponerande servicecenter.

Mohammed Abdulmagied Seddiqi.

Dubai Watch Week har många grepp som jag känner igen från klockmässor runtom i världen: 33 märken som spänner från TAG Heuer, Chopard och Hublot till MB&F, Singer och Urwerk har samlats här. På ett evenemang av den här kalibern visas globala världsnyheter upp från Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Bulgari och Roger Dubuis. Andra märken som Hublot, Moritz Grossmann, Moser, IWC och Urwerk satsar i stället på specialversioner för Dubai. Detta är en egenhet som genom åren bland annat har gjorts med Rolex – UAE-urtavlor är populära bland samlare.

Det som gör Dubai Watch Week riktigt intressant är dock att man tar saker och ting ett steg längre. Förutom att de flesta arrangemangen är öppna för allmänheten så har man här mängder av diskussioner och utbildning.

– Vi har Horology Forum för diskussioner, Fondation de la Haute Horologerie som partner (vilka visar en konstutställning med klocktema), auktionshuset Christie’s pratar om hur man handlar på auktion, och hur samlare tänker. Dubai Watch Week är inte kommersiellt. Det handlar om att utbilda allmänheten om klockor och att visa upp människor bakom hantverket, säger Melika.

IWC Dubai Edition.

Jag slår mig ner vid en urmakarbänk tillsammans med urmakaren David Candaux, och med hjälp av lupp och pincett kan jag både ladda och ladda ur gångreserven. Därefter hamnar jag på Horology Forum, på en diskussion kring design, där Christian Selmoni, Style and heritage director för Vacheron Constantin – som alltid ser ut som om han just klivit av en tagning av Mad Men – förklarade en väsentlig skillnad mellan stora märken och independentscenen.

– Med få undantag, som (fyrkantiga) Jaeger-LeCoultre Reverso och (tonneauformade) Vacheron Constantin Malte så vill marknaden ha runda klockor. Så för ett märke som Vacheron Constantin så handlar det om att förstärka den runda formen – hur kan man jobba med emalj, hur kan man skeletonisera, hur kan man jobba med hantverket? Historiska märken måste hålla sig till sina rötter. Nya märken kan vara friare I sina former, säger Selmoni.
Kurt Klaus, den 83-årige urmakaren som jobbat för IWC mer än 60 år, håller med:

– Jag jobbade aldrig för mig – jag är inte viktig. Jag jobbade för IWC, och mina mekaniska skapelser måste sälja. Jag älskar dagens independentmärken, både produkterna och människorna bakom dem, men de jobbar mer för sig själva.

 

Kurt Klaus i diskussion med en portugisisk journalist.

Ett annat tema som tas upp på forumet är kvinnor som klocksamlare – en växande skara, och de efterfrågar klockor som är gjorda för kvinnor, inte bara mindre versioner av klockor gjorda för män. Och de vill ha komplicerade, mekaniska klockor, inte quartzklockor med diamanter. Denna marknad är inte ny – Audemars Piguets VD François-Henry Bennahmias påminde om att AP gjorde minutrepetitionsklockor för kvinnor redan på 1800-talet. Vad som är nytt är dock att en ännu liten, men snabbt växande andel chefspositioner inom industrin numera upptas av kvinnor, inklusive AP:s egen produktchef Chadi Nouri Gruber. (Ej att förväxla med Piagets VD Chabi Nouri, den första kvinnan på chefspost i Richemondgruppen.)

François-Henry Bennahmias och Chadi Nouri Gruber.

Jag går vidare till Christie’s auktionshuset som bjudit in Jean-Pierre Hagman, en legendarisk boettmakare, som nu pensionerats, men som gjort mängder av boetter för bland andra Patek Philippe och Audemars Piguet. Han visar inte bara upp produkter och verktyg, utan också halvhemliga dokument med guldblandningar.

– Ta bilder av allt, säger Hagman entusiastiskt, med en öppenhet jag sällan skådat i industrin.

Fantastiska klockor, en extrem öppenhet, nya fördjupade kunskaper om klockor – det är föga förvånande att veckan som avslutas den 20 november hade fler än de förväntade 5 000 gästerna till de olika evenemangen som började på morgonkvisten i Finansdistriktet och avslutades på diverse hotellbarer där cigarröken låg tät. Nästa Dubai Watch Week arrangeras 2019 – sa jag att det är öppet för allmänheten? Gör en notis i kalendern redan nu.

Mohammed Abdulmagied Seddiqi.

Hind Seddiqi och Zeniths VD Julien Tornare omgiven av debattörer.

Dela
Tweeta
 

Annons

DU KANSKE OCKSÅ GILLAR

Annons

Laddar