Det kontroversiella, superexklusiva klockmärket du vill känna till
De minst sagt extravaganta designen av Roger Dubuis gör det till ett älska eller hata-märke. Klockorna drivs av superexklusiva urverk av högsta klass, ofta av enkla eller dubbla tourbilloner, gärna skeletoniserade med ett modernt uttryck. 2018 har man både inlett samarbete med Lamborghini och öppnat en ny butik i Monaco. Vad tycker du själv om detta märke?
Du ser sällan en Roger Dubuis, och om du väl ser en så är det i regel på handleden på jetsettande miljonärer och miljardärer som uppskattar framför allt de skeletoniserade tourbillonerna i titan och guld som kostar, i runda slängar, från en trekvarts miljon kronor och uppåt; färgstarka kreationer i extremt limiterade upplagor som inte lämnar någon oberörd.
Även på den här nivån är användarvänlighet viktigt, varför man lanserade ett genialiskt system för att byta armband på fyra sekunder – vilket kan jämföras med dåtidens 4 månader, eftersom utformningen med sex fästpunkter var så avancerad att bytet endast kunde göras på fabriken i Genève.
I somras öppnade märket som startades för 23 år sedan en 27 kvadratmeter stor butik på andra våningen i Metropole Shopping i Le Roche-kvarteret. I butiken blandas valnöt med betong – och panelerna är utformade likt klockornas skeletonisering. Fokus ligger på kollektionerna Excalibur för herrarna och Velvet för damerna, till exempel kan du hitta Excalibur Aventador S, som tillkom i samband med samarbetet med Lamborghini Supertrofeo. För cirka 2 miljoner kronor kan du köpa en av 28 klockor som bjuder på kolfiberboett och dubbla balanshjul sammankopplade med en differentialväxel. Att ha 2 stycken motverkar gravitationens negativa effekt och höjer därmed precisionen. Balanshjulen är placerade med 45° lutning likt motorstagen i sportbilarna.
Café träffade Dorothee Henrio, Roger Dubuis marknadschef i Genève.
– våra klienter är ofta internationella resenärer som är ute efter skräddarsydda upplevelser som man inte kan köpa för pengar, säger Henrio.
Till exempel?
– Vi ordnar upplevelser i samband med klockköp – till exempel kan vi ta våra VIP-kunder i helikopter till vår manufaktur, kanske stannar vi på vägen och äter lite kaviar på en bergstopp. Eller så tar vi dem i private jet till Lamborghinifabriken och ordnar en privat testkörning. I Kina byggde vi om ett parkeringshus för en exklusiv opera – vi kommer fortsätta att göra den typen av aktiviteter, säger Debora
Roger Dubuis är ett väldigt polariserande märke.
– Vet du vad? Vi vet att vi inte tillfredsställer alla, och vi är stolta över det.