Annons

Klockrent
Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Annons
 

Café testar en av Sveriges intressantaste klockor

Svenska Halda Race Pilot Trackmaster är både mekaniska och elektroniskt digitala. Formel 1-älskare och andra petrol heads med djupa plånböcker – här har ni en följeslagare som kan fördjupa era kunskaper.

 

 

Mina handleder har mer gemensamt med Kalle Stropps än med He-mans, plus att jag är mitt i en mitt-i-livet kris, vilket som bekant får de flesta män att blicka mer bakåt än framåt. Därför har jag svårt för klockor som är större än 42 millimeter. Men efter fyra timmar på handleden känns Halda Race Pilot Trackmaster med sina oblyga 46 millimeter som att den har krympt. Den är fortfarande stor, men den funkar. Kanske också för att den trots mängder av racinginspirerade detaljer ger ett lugnt intryck. Lite som den skrämmande ansikts-tatuerade snubben som visar sig vara snäll och bjuder på öl. Dessutom finns flera praktiska anledningar till formen – bland annat skapas ett akustiskt utrymme vid bakboetten, som gör alarmen väldigt tydliga.

Mekanisk kurragömma

Eftersom det här är två klockor i en, börjar jag först med den mekaniska modulen som klickar i dockningsstationen med ett enkelt handgrepp. Vad jag däremot finner obegripligt är att den sex-armade dekorationen, med subtila Geneva stripes-slipningar på urtavlan, getts samma skala och material som visarna – vilket får visarna att emellanåt leka kurragömma försvinner. Likaså har den varvräknarinspirerade gångreserven samma färger, vilket skapar ytterligare ett gömställe. Min personliga åsikt är att det ska räcka med en snabb blick på klockan för att se vad klockan är, och alltför ofta är det inte fallet med Halda Racepilot. Paradoxalt nog fungerar är det lättare att se tiden i sämre ljusförhållanden som på mitt illa upplysta kontor än en solig dag, då reflexer i det blanka stålet förvandlar urtavlan till plockepinn. Samtidigt så är det en väldigt trevlig urtavla att förlora sig i. Genom att transformera detaljer av gammal urmakerikonst till samtida racingbanor. Hela urtavlan känns som en fusion av en instrumentpanel och formen av en bana. Urverket är ett Zenith-verk ur Elite-serien, som har dekorerats för Halda och försetts med en unikt utformad rotor.

Digital co-driver

Det digitala verktyget som är tillverkat i Stockholm blir snabbt en kompis. Här kan du vid F1-tävlingar bland annat få fram medelhastighet, varvtider, kan följa slot-tider för däckbyte vid F1-tävlingar, med mera. Tillsammans med GPS-verktyget – en svart puck i en termoplast utvecklad för NASA – som du kan sätta vid bilrutan kan du också testa dina egna racingegenskaper: Varvtider, predictive lap timing, G-krafter i sidled, sektor-tider, vilket ger dig bästa teoretiska tid, hur snabb du är 0-100 eller hur snabb du är på en quartermile – den legendariska dragstersträckan.

Annons

Det är helt enkelt ett högteknologiskt verktyg som är bra mycket mer exakt än telefonbaserade appar som påstår sig ha liknande funktioner – det här är ett verktyg som emellanåt används i professionella sammanhang.

Sammanlagda betyg

Modegrad 3/5
Designen är intressant med inslag som sällan syns i klockvärlden. Mängder av spännande detaljer utan att vara skrikig gör att den fungerar både till sportigare outfits och casual-eleganta varianter – tänk grova kavajer, jeans och ostrykta skjortor. Detta betyg gäller framför allt den mekaniska delen – den digitala, som ej skall förväxlas med en smart watch, är ofta ett svart hål för att hålla batteritiden på ett par år. En sådan batteritid är naturligtvis är positivt, men svarta hål på handleden är helt enkelt inte atraktivt.

Tidlöshet 3/5
Halda är en modern klocka av idag. Den fångar tidens anda, och om jag får titta in i kristallkulan så tror jag att No Picnics design fortfarande kommer att kännas bra i framtiden, men den kommer att kännas sent 2010-tal.

Komplexitet 4/5
Den mekaniska bjuder på tid, datum power reserve och en extra urtavla för sekunder, och drivs av  ett Zenith-urverk. Betyget höjs av att det digitala instrumentet inkluderar verktyg för att mäta allsköns racingstatistik i rutan, vid banan eller i egna bilen, vilket helt enkelt gör livet lite roligare.

Användarvänlighet 4/5
Det är förvånansvärt lätt och smidigt att docka in och docka ur – och den digitala klockan har tack och lov fått förbli en digital klocka – Halda är ingen smartklocka. Den är också lättopererad med sitt system med tre knappar, trots mängderna av information som kan fås tillsammans med GPS-systemet.

Pris i förhållande till vad du får 3/5
Visst, du får två klockor, en digital och en mekanisk, intressant design, mängder av r&d och bra material – men i slutändan tycker jag att prislappen på 128 500 kronor är lite kraftig.

Övergripande totalbetyg 3/5
I slutändan tycker jag att Halda är något intressant – Direkt igenkännelig, ett designkoncept med docking-station som används av få. Och det är ju roligt med svensk design och till viss del svensk tillverkning. Det digitalt instrument som verkligen är användbart för målgruppen, men den mekaniska tavlans otydliga design och den höga prislappen drar ner totalbetyget, som ändå är högre än vad jag skulle ge till de otaliga karbonkopior på existerande klockor som nu poppar upp över hela Sverige likt svampar efter ett höstregn. I slutändan tillverkar Halda unika produkter vilket gör det till ett av de allra intressantaste klockmärkena norr om Schweiz.

Dela
Tweeta
 

Annons

 


Annons

Laddar