Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Är Charles BowTie den perfekta sommaraccessoaren?

Popkonst, Austin Powers, brittisk elegans – färgglada Charles BowTie är en färgglad accessoar som definitivt drar blickarna till din handled.

Anders Modig  |  Publicerad 2018-06-24 21:14  |  Lästid: 3 minuter
    Charles BowTie The Luton är en högflygande modell.

Jag älskar, som bekant, fantastiska handbyggda haute horlogerie-klockor byggda av fåordiga savanter på gudsförgätna bondgårdar i de schweiziska bergen. Men det är lite som det är med gin-hypen. Ni vet – lavenderfusionerad, sillsaltad enbärssprit bryggd i farfars kopparbadkar, mikrobryggeriernas lingonlager silad genom uppländska utterfällar, eller det färöiska köket med fermenterat valfläsk serverat i rosmarinrökta lammnäsborrar– ibland vill man ha något enklare.

Enter Charles BowTie. – En skamlös och likaledes stolt global accessoar vars koncept och design kommer från Schweiz, är tillverkad i Asien, och inspireras av brittiskt 1960-tal. (Apropå denna era – missa för guds skull inte de senaste dagarnas virala Carpool Karaoke med Paul McCartney! Men tillbaka till klockorna.) Bakom märket står Eric Loth, som också står bakom Graham och Alex Benlo.

Charles BowTie, med modellnamn som The Ipswich, The Luton och The Halifax är med sina starka färger en klockren accessoar som både bryter av och passar till det mesta.

– Charles Bowties språk är färgerna. Och jag gillar cirkeln som form och symbol – den är jämn, saknar vinklar, och är en otroligt stark form, säger Eric om klockorna som levereras tillsammans med matchande fluga.

De tunna, smäckra unisexklockorna som hålls på plats med Natoband, signalerar sommar, glada färger, Austin Powers utan att trilla i töntfällan, och popkonst.

Eric Loth lever som han lär när det gäller färgstarka accessoarer. Foto: Anders Modig

– Jag samlar på modern och nutida konst, inte minst minimal, färgstark konst säger Eric, vars konstintresse väcktes i tonåren. Motvilligt medsläpad av föräldrarna till Picassomuseet på Rivieran fick han en ”elektrisk chock” av att se Picassos varierande ouvre – hur den andalusiske arbetsnarkomanen som gav franska seglartröjan och kubismen ett ansikte ständigt lyckades med konststycket att återuppfinna både sig själv och konsten.

Charles BowTie The Dover. Foto: Nazariy Kryvosheyev

Eric Loth är också affärsman som har jobbat i decennier i klockbranschen:

– Jag insåg att det saknades ett färgstarkt instegsmärke, säger han om klockorna som kostar cirka 1250 kronor.

– Engelsmännen använder färg för att förstärka elegans – tänk bara på näsdukarna, hur de kan ha gula sockor till en kostym. Hur de använder färgstaka galoscher, hur de på dagtid använder fluga både för att vara annorlunda och för att slips i vissa kretsar anses vara vulgärt. Fransmännen använder stilar, skärningar, mix av olika material. I monokromatiska Norden vet man inte vad färg är säger Eric tongue-in-cheek, väl medveten om att jag är där för Cafés räkning.
Klockornas ovanliga namn kommer av att Herr Loth har träffat Prince of Wales två gånger – och den andra gången bar han fluga.

– Prince Charles är en väldigt intressant man – han har en sällsynt känsla för både elegans och humor, säger Eric Loth.

Charles BowTie The Aberdeen och en Tiki-Drink?

Charles BowTie The Luton.

Charles BowTie The Flint funkar bra till sommarens rosa.

 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-06-25 12:24