Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

Frederique Constant Group har nya ägare

Idag, 26 maj 2016, tillkännagavs att Frederique Constant Group sålts till japanska Citizen Group.

Anders Modig  |  Publicerad 2016-05-26 17:11  |  Lästid: 2 minuter
Frederique Constant var 1994 först med den kommande trenden att göra en öppning i urtavlan för att visa upp oron. En av få saker Peter Stas ångrat under sin framgångsrika karriär är att han inte patenterade denna ”Heart Beat”-design.

Frederique Constant var 1994 först med den kommande trenden att göra en öppning i urtavlan för att visa upp oron. En av få saker Peter Stas ångrat under sin framgångsrika karriär är att han inte patenterade denna ”Heart Beat”-design.

Gruppen som består av märkena Frederique Constant, Alpina och Ateliers de Monaco, grundades för 28 år sedan av Peter och Aletta Stas med en bestämd idé: Högkvalitativa schweiziska klockor, gärna med en klassisk look, ska också vara tillgängliga för vanligt folk. Och med en prisnivå som oftast handlar om 7 000–35 000 kronor när det gäller Frederique Constant måste man säga att de har lyckats med detta. Alpina är något dyrare sportklockor, och Ateliers de Monaco tillverkar lyxigare klockor i limiterade serier. Att också ha sistnämnda haute horlogerie-märke är ett sätt att behålla urmakartalanger som med åren även vill pröva sina vingar med tourbilloner och andra avancerade skapelser.

Peter och Aletta Stas.

Peter och Aletta Stas.

I en unik intervju med Café säger Peter Stas att företaget som idag tillverkar cirka 150 000 klockor per år kommer att stanna i Schweiz – och både Peter och Aletta, liksom dagens management-team kommer att förbli detsamma under de kommande fem åren.

Alpina och Frederique Constant fick stor uppmärksamhet när de 2015 presenterade sin variant av smart watches, som genast blev en succé: 16 000 sålda klockor under andra halvan av 2015.

Alpina och Frederique Constant fick stor uppmärksamhet när de 2015 presenterade sin variant av smart watches, som genast blev en succé: 16 000 sålda klockor under andra halvan av 2015.

Peter Stas, som ofta uttalat sig kritiskt mot hur Swatch Group förhindrat en del av expansionen genom att villkora vilka märken återförsäljare får ha i sina portföljer, får genom fusionen nu tillgång till Citizens gigantiska nätverk av återförsäljare. Detta innebär en stor skillnad, inte minst på den amerikanska marknaden.
Toshio Tokura, vd för Citizen Watch Co., Ltd. är väldigt nöjd över köpet.
– Genom köpet expanderar Citizen Watch Group sin portfolio och vi får en ökad närvaro på marknader där några av våra konkurrenter redan befinner sig.
Peter Stas:
– Vi ser potential för japansk-schweiziska samarbeten, men en sak är säker: vi kommer även i framtiden att vara Swiss Made!

Ateliers de Monaco visar att gruppen har kapacitet att tillverka de mest komplicerade uren. Denna Tourbillon Ronde d'Or – Grand Prix de Monaco Mai 1966 är tillverkad i 1 exemplar, unique piece, som klocknördarna gärna säger.

Ateliers de Monaco visar att gruppen har kapacitet att tillverka de mest komplicerade uren. Denna Tourbillon Ronde d’Or – Grand Prix de Monaco Mai 1966 är tillverkad i 1 exemplar, unique piece, som klocknördarna gärna säger.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2016-05-27 12:05