Klockrent

Klockrent

Klockrent

Anders Modig skriver om klockor och klockvärlden för Café.

4 modeklockor från Hermès, Ralph Lauren, CK och Swatch

Sommarens modeklockor från Ralph Lauren, Swatch, CK och Hermès visar att begreppet är större än du någonsin trott. Foto: Daniel Lindh. Styling: Niklas Hansen.

Anders Modig  |  Publicerad 2017-08-05 14:00  |  Lästid: 3 minuter

Hermès Cape Cod TGM Auto. Pris: Cirka 46 200 kronor. Ralph Lauren RL 67 Safari Grande Date Camouflage Dial. Pris cirka 42 700 kronor. Swatch Skinnoir. Pris: 1 070 kronor. CK Boost. Pris: 2 590 kronor. Foto: Daniel Lindh.

 

 Klockor från modemärken spänner över hela spektrumet – från snygga men enkla, batteridrivna accessoarer till Haute Horlogerie av finaste sort. Vårt urval visar både och, där Swatch och CK representerar det enklare för en tusenlapp eller två, och Hermès och Ralph Lauren har något för den mest kräsna klockälskare. Även de mer långlivade modeklockorna plockar upp rådande trender och färger – i år ser vi mycket grått och blått på modeklockorna. De spelar också i regel med märkets designkoder, vilket blir som allra tydligast i Hermès-klockan Cape Cod, vars boett och armbandsfästen plockar upp designdetaljer från deras iögonfallande bälten.

 

  1. Natoband, här på Ralph Lauren, har slagit igenom på enorm front de senaste fem åren, och vi ser inga tecken på avmattning. Snarare tvärtom, vilket innebär att vi ser allt fler natoband av bättre kvalitet med mer inslag av exklusiva material. Oavsett vilken klocka du har slår vi ett slag för ett extra (tvättbart) natoband, framför allt för varma, svettiga sommardagar.
  2. Urtavlor genomgår allt från en handfull till ett 60-tal steg i tillverkningen. Den välvda grå tavlan på Hermès hör till definitivt till de mer avancerade med såväl guilloché-mönster som applicerade index.

 

  1. Swatch är Schweiz mest kända modeklocka. Den spelade också en stor roll för att rädda klockindustrin när den var på väg att gå under på 1980-talet. Swatch öppnade åter upp ögonen för Schweiz som ett klockland, pengarna rullade in och användes för att återuppliva det klassiska hantverket. Idag exporteras schweiziska klockor för cirka 200 miljarder kronor per år.

 

  1. Ofta – vare sig vi pratar om modemärken eller andra klockor – så kommer urverken från någon av jättarna ETA, Sellita eller Soprod. Hermès är ett av få modemärken som har egna fabriker för såväl urverk som för urtavlor, men även de samarbetar med exempelvis Jean-Marc Wiederrecht’s Agenhor för mer avancerade klockor som 2011 års succé Le Temps Suspendu och årets nyhet Slim d’Hermès L’Heure Impatient. För bilder på dessa, spana in www.klockrent.cafe.se

 

Tänk på det här om du ska köpa en klocka från ett modemärke.

  1. Automatisk eller batteri? Vill du ha en ”riktig” mekanisk klocka eller en billigare batteridriven quartz-klocka?
  2. Om du väljer det dyrare alternativet, tänk också på att du måste serva klockan vart femte år. Det är inte konstigare än att du måste serva en bil, och kostar i runda slängar från 3000 kronor och uppåt.
  3. Är klockan en genuin del av varumärket eller inte? Om du vill köpa en modeklocka för att det är en del av märket, ska du vara medveten om att just klocktillverkningen i många fall är utlagd på licens.
  4. Kan jag köpa klockan i en mode- eller konceptbutik? Absolut, men om du väljer en mekanisk bör du fråga vem som är samarbetspartner när det gäller service.
  1. Googla innan du handlar. Speciellt om du ska köpa klockan i en butik som inte är renodlad klockbutik. Du kan inte räkna med att personalen kan någonting om klockor – om du läser detta är du antagligen på väg att bli klockintresserad och kan säkerligen redan nu mer än personalen i modebutiken. Välkommen in i klocknörderiet, ett livslångt beroende.

 

Dubbelspel

Boken Marginal The Hermès Years. Omslaget är från A/W 1998s kampanjbild som målades över av Martin Margiela. Klockan är en Cape Cod watch designad av Henri d’Origny med double-tour strap bracelet skapad av Martin Margiela. Photo: Thierry Le Goues

En av modehistoriens största klockkupper skapades av Martin Margiela när han var creative director på Hermès. Natten innan den stora visningen fick han snilleblixten att göra ett läderband som lindas dubbelt kring handleden. Alla föll på stört – men problemet var att bandet ju inte var i produktion … men efter ungefär sex månader kunde Hermès möta efterfrågan, och det har sedan dess varit en stapelvara, som nu också introducerats i deras kollektion för Apple-klockan.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2017-09-07 12:26